Odblokuj samochód za pomocą iPhone'a i odjedź. To działa! Testujemy Apple Carkey w postaci „cyfrowego klucza BMW” w BMW M340i xDrive Touring.
Dzięki Carkey Apple zapewnia technologię, która może być używana do otwierania i zamykania samochodu za pomocą iPhone'a lub Apple Watch, a nawet uruchamiania jego silnika. Odpowiednio aktywowany iPhone zastępuje kluczyk samochodowy.
Wniosek: klucz cyfrowy BMW
Za
Łatwy w konfiguracji i wygodny w użyciu
Niezawodny w użyciu
Działa do pięciu godzin nawet z rozładowaną baterią iPhone'a
Kontra
Nigdzie BMW w pełni nie wyjaśnia użytkownikowi dokładnego zakresu ograniczeń dotyczących „jazdy z ograniczeniami”
Posiadacz klucza głównego nie może wpływać na ograniczenia i nie może ustalać ich w sposób szczegółowy
W czerwcu 2020 r. BMW poinformowało, że jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który zintegrował Apple Carkey ze swoimi pojazdami. Bawarski producent samochodów nazywa swoje wdrożenie Apple Carkey „cyfrowym kluczykiem BMW” lub „cyfrowym kluczykiem samochodowym BMW”. Przetestowaliśmy iPhone'a jako zamiennik klucza w BMW M340i xDrive Touring.
Wymagania systemowe
„Klucz cyfrowy BMW” może być używany z większością pojazdów BMW wyprodukowanych od lipca 2020 r. (Na przykład seria 7 nie jest obecnie obsługiwana, brakuje również niektórych modeli X). Listę kompatybilnych serii pojazdów można znaleźć tutaj . W BMW musi być zainstalowany aktualny system BMW OS 7. Po stronie Apple „cyfrowy klucz BMW” działa z iPhone XR, iPhone XS, iPhone XS Max lub nowszy oraz z iOS 13.6 i Apple Watch Series 5 lub nowszy z WatchOS 6.2.8. Test przeprowadzamy na dwóch iPhone’ach 12 Mini z systemem iOS 14.4 – poniżej dowiecie się, dlaczego potrzebujemy dwóch iPhone’ów.
BMW, które ma zostać odblokowane kluczem cyfrowym, musi być połączone z kontem Apple użytkownika. To sprzężenie odbywa się w aplikacji BMW Connected Drive, która jest połączona z samochodem.
Jak skonfigurować i zarządzać kluczykiem cyfrowym BMW?
Weź oba kluczyki do samochodu i usiądź w BMW. Wybierz pozycję menu „Digital Key” w aplikacji BMW ConnectedDrive. Postępuj zgodnie z instrukcjami w aplikacji.
Utworzony „Klucz cyfrowy BMW” jest przechowywany w Twoim portfelu i na „odpornym na manipulacje, wysoce bezpiecznym chipie NFC” iPhone'a. W portfelu aktywuj i dezaktywuj "Tryb ekspresowy", który jest domyślnie włączony - jest to już ustawione. Dzięki trybowi express, iPhone nie musi być odblokowywany przed otwarciem drzwi lub uruchomieniem auta. Funkcję tę można wyłączyć ręcznie, wówczas do odblokowania i uruchomienia BMW wymagana jest identyfikacja za pomocą Face-ID, Touch-ID lub kodu dostępu.
Tutaj również usuwasz kluczyk (na przykład, jeśli sprzedajesz BMW). W takim przypadku należy jednak również zresetować kluczyk cyfrowy w pojeździe na wyświetlaczu kontrolnym w sekcji „Ustawienia, Drzwi i okna, Klucz cyfrowy”. Robisz to samo, jeśli zgubisz iPhone'a.
Możesz również zobaczyć w portfelu, komu przekazałeś klucz cyfrowy. Wirtualny klucz w portfelu możesz wypłacić dowolnej z tych osób upoważnionych do korzystania z klucza cyfrowego.
Klucz cyfrowy jest również kompatybilny z Apple Watch z serii 5. Możesz także odblokować BMW za pomocą zegarka. Uwaga: „Klucz cyfrowy BMW” działa niezależnie od istniejącej karty dostępu. Obie techniki nie mają ze sobą nic wspólnego.
Apple Carkey z NFC kontra aplikacja z rozwiązaniem Bluetooth
W swoim rozwiązaniu BMW świadomie rezygnuje z transmisji danych przez Bluetooth. Dzięki temu możesz zostawić swojego iPhone'a w kieszeni i nie musieć trzymać go za klamkę, a potem kłaść na półce smartfona. Na przykład kierowcy Tesli mogą również odblokować swój model za pomocą smartfona – tam odbywa się to za pośrednictwem aplikacji Tesla – bez konieczności podnoszenia telefonu. Ale BMW podkreśla zalety swojego rozwiązania opracowanego wspólnie z Apple bez Bluetooth i oddzielnej aplikacji: z punktu widzenia BMW rozwiązania za pośrednictwem oddzielnych aplikacji (które nie są zakotwiczone w systemie operacyjnym) i Bluetooth w przeszłości często przynosiły straty w jakość wykrywania oraz w pokazanym obszarze Bezpieczeństwo.
Z tego powodu BMW stawia na głęboką integrację z systemem operacyjnym smartfona lub urządzenia końcowego w celu cyfrowego dostępu do pojazdu, aby zagwarantować najwyższą możliwą jakość, wygodę i bezpieczeństwo usługi. W tym celu BMW Group współpracuje z producentami takimi jak Apple, Google i Samsung oraz innymi producentami samochodów w CCC nad odpowiednim standardem. BMW Group i Apple znacznie przyspieszyły rozwój standardu i jako pierwsze oferują klientom rozwiązanie na nim oparte. Dzięki UWB – to rozwiązanie nie jest jeszcze dostępne – klienci BMW w przyszłości będą mieli również wygodę, że nie będą musieli wyciągać smartfona z kieszeni.
Jak odblokować BMW i odjechać
Do komunikacji między samochodem a iPhonem Apple wykorzystuje technologię NFC ("Near Field Communication"), do korzystania z klucza cyfrowego nie jest wymagane połączenie komórkowe. Aby to zrobić, przykładasz górną część iPhone'a do klamki drzwi kierowcy i po krótkiej chwili odblokowuje się BMW - komunikat „Gotowe” i haczyk na wyświetlaczu iPhone'a również to potwierdzają. Musisz trzymać iPhone'a na środku klamki. Z drugiej strony, jeśli przyłożysz iPhone'a do wgłębienia na kluczyk w klamce drzwi po prawej stronie, samochód się nie odblokuje.
Blokowanie działa w ten sam sposób. Pozostałych drzwi nie można odblokować i zablokować za pomocą iPhone'a, tylko drzwi kierowcy są kompatybilne z „cyfrowym kluczykiem BMW”.
Aby móc odjechać, umieść iPhone'a z „cyfrowym kluczykiem BMW” we wnęce do ładowania BMW w konsoli środkowej (półka na smartfony). Jeśli iPhone nie znajduje się w obszarze ładowania indukcyjnego za pomocą technologii Qi, BMW nie uruchomi się. Nasz test wyraźnie to potwierdził.
Możesz też trzymać Apple Watch blisko czytnika lub umieścić Apple Watch bezpośrednio na półce smartfona. Zależy to od „elastyczności użytkownika i miejsca instalacji ładowarki w danym modelu BMW”, jak wyjaśnia nam BMW.
Następnie naciśnij przycisk start, a silnik natychmiast uruchomi się. Gdy tylko silnik zacznie działać, możesz ponownie wyjąć iPhone'a lub Apple Watch z podstawki ładującej, jeśli chcesz.
iPhone jako klucz działa w teście bardzo niezawodnie i szybko. Odblokowanie i zablokowanie naszego testowego samochodu za pomocą iPhone'a i uruchomienie go jest tak samo szybkie i niepozorne, jak zwykłym kluczykiem samochodowym.
Perspektywy: Wraz z nadchodzącym całkowicie elektrycznym SUV-em BMW iX (wtedy jeszcze nazywanym iNext, kiedy został wprowadzony), kolejny etap rozbudowy Digital Key będzie oparty na UWB (technologia ultraszerokopasmowa). Wtedy nie trzeba już wyciągać telefonu komórkowego ze spodni lub kieszeni w bagażniku, aby otworzyć i / lub uruchomić samochód.
BMW nie planuje jednak żadnych rozwiązań modernizacyjnych UWB dla pojazdów, które już się pojawiły. UWB, a tym samym odblokowanie i prowadzenie BMW bez konieczności wyjmowania iPhone'a z kieszeni będzie dostępne tylko dla nowych pojazdów.
Co robić na iPhonie z pustą baterią?
BMW zapewnia, że możesz korzystać z „cyfrowego klucza BMW” do pięciu godzin po wyłączeniu iPhone’a, nawet z rozładowaną baterią iPhone’a w trybie awaryjnym bateryjnym/trybie rezerwy chodu. Spróbowaliśmy tego i pozwoliliśmy, aby bateria naszego iPhone'a stała się tak pusta, że smartfona nie można już używać.
W rzeczywistości byliśmy w stanie odblokować i zablokować nasz samochód testowy za pomocą tego iPhone'a, który w przeciwnym razie nie byłby już użyteczny.
Ważne: iPhone, który wyłącza się z powodu rozładowanej baterii, może nadal udostępniać klucz cyfrowy. Nie wolno jednak jawnie wyłączać iPhone'a. Ponieważ wtedy klucz cyfrowy nie jest już dostępny.
Jak przekazać klucz cyfrowy BMW
„Klucz cyfrowy BMW” możesz przekazać maksymalnie pięciu osobom. Jednak zawsze istnieje tylko jeden iPhone jako klucz główny: a mianowicie ten właściciela pojazdu, którego identyfikator Connected Drive ID jest połączony z pojazdem.
Aby przekazać „Klucz cyfrowy BMW”, dotknij w aplikacji BMW Connected Drive w sekcji „Klucz cyfrowy” na „Otwórz klucz w portfelu”. Następnie dotknij trzech kropek (...) w prawym górnym rogu portfela. W sekcji „Zaproś” możesz teraz określić osobę, do której ma zostać wysłany również Twój klucz cyfrowy. Odbywa się to za pośrednictwem iMessage. Dla każdej zaproszonej osoby możesz wybrać między „Zaproś” i „Konfiguruj dostęp”.
Jeśli zdecydujesz się „zaprosić”, osoba docelowa będzie miała pełny dostęp do pojazdu. Jeśli natomiast wybierzesz „Konfiguruj dostęp”, osoba docelowa może również otworzyć BMW i odjechać, choć z pewnymi ograniczeniami. Taki kluczyk jest oznaczony w portfelu osoby wydającej z dopiskiem „Zakaz jazdy”.
Wszystkie osoby, które zaprosiłeś do swojego „Klucza cyfrowego BMW” zobaczysz w swoim portfelu w sekcji „Osoby”. Osoba, która otrzymała od Ciebie klucz cyfrowy, nie może przekazać go innemu iPhone'owi.
„Jazda z ograniczeniami”
Nie możesz samodzielnie zmienić parametrów „Jazdy z ograniczeniami”, możesz zaakceptować lub odrzucić ten tryb, ale nie możesz go modyfikować. Ponieważ każdy producent pojazdów określa swoje własne ograniczenia, a Ty musisz zaakceptować ten wstępny wybór.
W przypadku naszego BMW M340i xDrive Touring oznacza to:
Prędkość maksymalna 140 km/h
Przyspieszenia nie można w pełni wykorzystać
Nie można całkowicie zwiększyć głośności radia
Zakaz wyłączania DSC i „Wszystkie inteligentne zakazy wyłączania” (te funkcje bezpieczeństwa systemów wspomagania kierowcy nie mogą być wyłączone). DSC (Dynamic Stability Control) to nazwa BMW elektronicznej kontroli stabilności ESP (antypoślizgowej)
Poczucie „ograniczonej jazdy” dzięki „cyfrowemu kluczykowi BMW”: na przykład początkujący kierowcy powinni być powstrzymywani przed zbyt szybką jazdą BMW lub rozpraszaniem się głośną muzyką. BMW wyraźnie podkreśliło ten cel w czerwcu 2020 roku, prezentując „cyfrowy klucz BMW”.
Gdy tylko użytkownik „BMW Digital Key” uruchomi silnik z „Ograniczoną jazdą”, zestaw wskaźników pokazuje, że prawa są ograniczone (uwaga, żaden inny kluczyk nie może znajdować się w samochodzie) Wyświetlacze kontrolne.
Wada: BMW nigdzie nie pokazuje opisanych powyżej szczegółów ograniczeń; Ani w aplikacji Connected Drive, ani w portfelu, ani na wyświetlaczu kontrolnym, ani w drukowanej instrukcji, ani na stronie BMW nie przeczytasz np., że maksymalna prędkość jest ograniczona do 140 km/h. Ponadto użytkownik nigdzie nie widzi, czy sam może wpłynąć na ograniczenia.
Przy okazji: smartfonów z Androidem nie można jeszcze używać jako kluczyków samochodowych w BMW.